Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Bruk og nedtrapping av sterke smertestillende

Informasjon om sterke smertestillende

Fagmiljøet rundt Smertereg har utarbeidet en informasjonsbrosjyre som er ment å skulle ig økt trygghet for pasienter som blir skrevet ut fra norske sykehus med sterke smertestillende medikamenter. Smertebehandling med sterke smertestillende medikamenter, også kalt opioider, er i dag sentralt i behandlingen av akutte smerter på sykehus. Noen pasienter har også behov for opioider i en periode etter utskrivelse fra sykehus.

Brosjyren gir informasjon om riktig bruk, vanlige bivirkninger, abstinenssymptomer og bilkjøring i forbindelse med bruk av opioider. Informasjonen er utarbeidet av smerteklinikkene ved Haukeland Universitetssjukehus, St. Olavs Hospital, Universitetssykehuset Nord-Norge og Oslo Universitetssykehus.

Skjermbilde av forsiden til informasjonsbrosjyre om sterke smertestillande. Illustrasjon

Brosjyre: Sterke smertestillande - informasjon om kortvarig bruk (PDF)​

Kjære pasient

Denne brosjyren inneholder informasjon om bruk og nedtrapping av sterke smertestillende medikamenter.

Du får nå smertelindring med et opioid, en gruppe sterke smertestillende medikamenter som for eksempel morfin og kodein (Paralgin forte). Sterke smertestillende medikamenter må ofte benyttes for å oppnå tilstrekkelig smertelindring etter operasjoner, skader/brukk og ved akutt smertefull sykdom. Medikamentene kan være nødvendig for at du skal klare å gjennomføre aktiviteter, trene og hvile slik som fysioterapeut eller lege har anbefalt. Det er godt dokumentert at bruk av smertestillende medikamenter i en kort periode er trygt, effektivt og bidrar til at en raskere når sitt normale funksjonsnivå. For de fleste vil den akutte fasen vare fra noen dager til noen uker i forbindelse med operasjon, skade eller sykdom. Hos noen kan smertene dessverre vare lenger. Bruk av sterke smertestillende medisiner har vist seg å ha liten effekt mot langvarige smerter. Et unntak er lindring av smerte ved kreftsykdom. Langvarig bruk av opioid kan gi store bivirkninger, inkludert faren for psykisk avhengighet. Du vil vanligvis få råd og veiledning om nedtrapping av smertestillende medikamenter før du blir utskrevet fra sykehuset.

Bivirkninger du bør kjenne til

Treg og hard avføring: Forstoppelse er svært vanlig. De fleste vil ha behov for å bruke avføringsmiddel daglig. Du kan bruke Laktulose, Laxoberal, Movicol eller lignende. Fiberrik kost, rikelig drikke og aktivitet hjelper også mot forstoppelse.

Kvalme: Legen kan vurdere om dosen med opioid er for høy.

Trøtthet, svimmelhet eller snøvlete tale: Dette er tegn på at medikamentdosen er for høy. Ved for høy dose kan du også oppleve forvirring, drømmende tilstander eller hallusinasjoner. Kontakt lege.

Langsom pustefrekvens: Store doser opioid kan påvirke respirasjonssenteret slik at du puster langsommere eller stopper helt å puste. Pusten blir ikke påvirket dersom du tar rett dose med medisin, slik legen har forskrevet. Opioider skal ikke brukes sammen med beroligende medisin eller sovemedisin uten at dette er avtalt med lege. Medikamentene vil forsterke hverandre. Det samme gjelder slike medikamenter i kombinasjon med alkohol.

Når du skal trappe ned

Alle som bruker opioid i en periode over 1-2 uker vil få en fysisk tilvenning. Gradvis nedtrapping er derfor viktig for å unngå abstinenssymptomer. Når smertene blir svakere, minsker behovet for sterke smertestillende medisiner. Det er da viktig at dosen reduseres for å unngå at du blir trøtt og svimmel.

Symptom på abstinens

Noen vil oppleve abstinens selv om de følger nedtrappingsplanen fra legen. Vanlige symptomer er en følelse av ubehag, muskelverk og frysninger. Noen opplever uro og blir rastløse, ofte kombinert med angstfølelse og dårlig nattesøvn. Diaré, oppkast og rennende nese kan også være tegn på abstinens. Abstinens i forbindelse med nedt5rapping av opioid er ikke farlig. Noen ganger er det nok å vite at det er symptomer som kommer på grunn av nedtrapping, og som vil gå over etter en stund. Ved plagsomme abstinenssymptomer kan nedtrappingen gjøres langsommere enn først planlagt. Ta kontakt med din fastlege for å få hjelp med å lage en ny nedtrappingsplan.

Når kan du kjøre bil?

Så lenge du bruker faste doser sterke smertestillende medikament (opioid) kan du ikke kjøre bil. Du oppfyller ikke helsekravene til førerkort i denne perioden. Dette gjelder for alle førerkortgrupper og inkluderer moped, traktor og beltekjøretøy.

Avslutning av langtidsvirkende opioid

Du kan kjøre bil tidligst 16 timer etter siste dose langtidsvirkende opioid. Det vil si 16 timer etter at du har tatt siste depottablett eller depotkapsel og 16 timer etter at du har tatt av depotplasteret.

Ved bruk av kortidsvirkende opioid

Du kan kjøre bil på bestemte vilkår:

• Du bruker maksimalt 1 dose korttidsvirkende per døgn.
  • Det må gå minst 8 timer fra du tar korttidsvirkende opioid til du kjører bil.

Behandlingen må være avklart med lege. Selv små doser med korttidsvirkende opioid kan redusere din evne til å kjøre bil.

Vi gjør oppmerksom på at det er andre regler for bilkjøring for de som har brukt opioid over lang tid på grunn av kroniske smerter.

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål om nedtrapping av opioidbehandlingen etter utskrivelse fra sykehus, kan du ta kontakt med avdelingen eller fastlegen for videre råd og hjelp.

Les om ikke-medikamentell smertebehandling

Sist oppdatert 04.09.2024